tirsdag 31. januar 2017

Liten og uanseelig

I går satt jeg å bladde gjennom en del gamle bilder. Plutselig kom jeg over et foto jeg hadde glemt jeg hadde! For et vanlig menneske vil kanskje fotografiet fremstå som passe kjedelig, kanskje til og med noe spooky. For meg gir det minner om at jeg (nå kommer skrytet her) antakelig er den eneste som har fotografert arten i hele verden.

Med tanke på interessen for edderkopper, så er det kanskje ikke SÅ rart da. Jeg fant arten som ny art for Norge i bygda Gamvik 01.09.2009. Det ble en ganske så stor sensasjon i vårt lille edderkoppmiljø:

Bolyphantes punctulatus, voksen hunn, 01.09.2009

Krabaten tilhører dvergedderkoppene (Linyphiidae). Størrelsen på denne hunnen er 3,2mm. Utbredelsen i verden er ikke stor som kartet under her viser.


I Norge vet vi ikke hvor vanlig den er. Antakelig er den like sjelden som i våre naboland. I Finland anser man den som nært truet.

Uansett er det en opplevelse som er gøy å minnes. Når en kan glede seg over de små ting i verden, da kan en glede seg over mye tross alt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar