torsdag 27. april 2017

Kjosbukta naturreservat

Denne gangen syns jeg det hadde vært morro å fortelle om Kjosbukta naturreservat. Fra jeg var liten har jeg ofte besøkt dette stedet. Med årene er det blitt veldig mye biltrafikk her, og med det mye forurensning. Klarer man derimot å lukke ørene for trafikken og heller la øynene hvile på detaljene, så kan det bli en veldig fin tur 😊

Jeg tok sykkelen fatt fra Kristiansand og parkerte ved infoskiltet til reservatet. Rundt skiltet er det en del gamle trær som kan huse mye fint.

Infoskilt

Kjosbukta naturreservat ble fredet 10.11.1988 og er kun 0,48 km² stort.

Kart over Kjosbukta naturreservat

I dag var det en god del fugler her, også den som er mest typisk for området: hettemåke.

Ei hettemåke leter etter noe å spise

Men la oss vandre litt rundt i reservatet å se hvordan det ser ut! I dag var det kjempefint lavvann, så da kunne man virkelig komme seg rundt. Ved skiltet ruslet jeg først litt sørover. Her er det mye siv og det skulle vel også være mye edderkopper omkring i sola.

Her burde det være edderkopper

Etter litt kryping dukket det opp MASSE ulveedderkopper. De ble sett på under stereolupa, og det viste seg og være vanlig fuktulveedderkopp (Pardosa amentata).


Vanlig fuktulveedderkopp (Pardosa amentata)

Ute i reservatet kan man ikke unngå å legge merke til en "molo" av stein. En kjent rasteplass for hegrer. Dette er en gammel steinfylling fra tidlig 1900-tallet. Det var et forsøk på å bygge vei, men bøndene gikk tom for stein og måtte derfor skrinlegge prosjektet.

 Forsøk på å bygge vei en gang på 1900-tallet

Rundt "veien" var et eldorado av liv! En av de vanligste edderkoppene her var nordlig piggdvergedderkopp (Erigone arctica).

Nordlig piggdvergedderkopp (Erigone arctica)

Fra samme sted kunne jeg nå skimte Kjos hovedgård. Hovedbygningen på Kjos ble oppført mellom 1785 og 1788 for kjøpmann Daniel Isaachsen. Huset er bygget i laftet tømmer kledd med liggende panel, og er et godt eksempel på sørlandsklassisismen. Opprinnelig hadde lystgården uthus, sidefløyer og park med dammer og lysthus, men dette er borte i dag. Kjos hovedgård er én av fem lystgårder som ble fredet i Vest-Agder (alle i kristiansandsområdet) i 1923.

Kjos hovedgård i bakgrunnen


Ved å følge steinene videre kommer man til munningen av Kvernbekken! Et fantastisk sted! Her er det klart vann, men også mudder og tett sivskog. En flott plass å drømme om det rare som måtte finnes her 😎

Elvemunningen mot øst

Kvernbekken mot vest

Jeg valgte å følge bekken mot veien igjen og her er det masse fine landskap av takrør, lyssiv og grønt gress. Bønder har pleid å ha sauer her, men i dag var det stille.

Så følger jeg reservatet sørover igjen langs den trafikkerte hovedveien. Mange bilister titter på denne tullingen som rusler her i myra 😜 Snart kommer jeg dog inn på deler av den tidligere veien igjen, og det blir på ny litt fred i hodet.

Gamleveien

Snart er jeg tilbake ved sykkelen igjen og skal treffe min kjære på Vågsbygd senter. Turen rundt reservatet kan ta alt fra 15min til flere timer. Det hele dreier seg nok om hva du vil se og finne. Jeg fant i hvert fall masse småkryp som jo er min hovedinteresse. Skal nok tilbake hit om ikke så lenge igjen. Så får vi håpe det blir flere dager med sol i vår.

Takk for at du leser bloggen min 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar